Els treballs i les pràctiques realitzades en el mòdul de Sensibilització Ambiental es poden classificar en:
Itineraris de Natura
Taller de Sensibilització ambiental
Divulgació ambiental i noves tecnologies
Treballs de Camp i de Recerca
Activitats didàctiques
1.- ITINERARIS DE NATURA
Al llarg del projecte hem dissenyat i portat a terme dos itineraris de natura que pensem són representatius de l’entorn natural del Baix Llobregat i concretament de Molins de Rei, amb la intenció d’oferir-los a les escoles.
Aquests itineraris porten darrera una gran feina de documentació, aprenentatge i assimilació prèvia al disseny pròpiament dit de les activitats portades a terme. Hem treballat tant els aspectes directament relacionats amb el medi natural, com ara les característiques dels ecosistemes mediterranis i dels aiguamolls, com també els derivats de l’activitat humana.
S’ha elaborat un Dossier i un Quadern de treball de cada itinerari amb un resum dels continguts teòrics i les activitats a realitzar. Aquest últim es distribuïa a cada alumne de l’itinerari.
La acollida per part de les escoles ha estat fantàstica. Hem programat 15 sortides que han realitzat més de 300 alumnes de primària de les escoles de Molins, les primeres al maig i les últimes a l’octubre en el nou curs escolar.
1.1- ELS 3ECOSISTEMES
Portant el nom de Collserola no podíem més que començar la feina dissenyant un itinerari per donar a conèixer el parc natural que ens envolta.
A l’hora d’escollir ho hem tingut molt clar. Hem preparat un itinerari que partint del riu Llobregat s’endinsa en Collserola mitjançant la riera de Valvidrera i va a parar al Salt d’aigua. Aquest recorregut ens permet descobrir en menys de 3 Km un alzinar, una zona de brolla amb pins i un típic ecosistema de ribera.
A més a més, hem elaborat una activitat molt plàstica sobre residus i la importància de no llançar-los el medi natural.
Hem proposat l’ itinerari als diferents col·legis de la vila i hem tingut una gran resposta de moltes escoles amb diferents cursos que posteriorment ens han fet molt bones valoracions del treball realitzat.A continuació mostrem la programació efectuada:
ESCOLA | Nº ALUMNES | DATA | OBSERVACIONS |
Alfons XIII | 30 | 27/05/11 | 5é |
Sant Miquel Arcàngel | 50 | 30/05/11 | 3r |
Sant Miquel Arcàngel | 50 | 02/06/11 | 4t |
Alfons XIII | 50 | 23/09/11 | 3r i 4r |
Castell Ciuró | 45 | 22/09/11 | 5é |
Castell Ciuró | 50 | 05/10/11 | 4r |
1.2.- ELS AIGUAMOLLS DE MOLINS DE REI
Aquest itinerari ens ha permet treballar sobre el terreny diferents aspectes del nostre entorn prou importants com ara:
· Els Impactes ambientals al medi natural.
· Diferents hàbitats al voltant dels aiguamolls.
· Morfologia i adaptació de les aus al seu hàbitat.
L’acollida d’aquest itinerari per part de les escoles també ha estat excel·lent, fins i tot millor que l’anterior, degut principalment al objecte d’estudi menys conegut. En aquet quadre mostrem tota la programació de l’itinerari:ESCOLA | Nº ALUMNES | DATA | OBSERVACIONS |
Ferran Agulló | 39 | 12/05/11 | 3r i 4t |
Alfons XIII | 48 | 18/05/11 | 3r i 4t |
Ferran Agulló | 51 | 19/05/11 | 5é i 6é |
L'Alzina | 25 | 23/05/11 | P5 |
Ferran Agulló | 41 | 26/05/11 | 1r |
Sant Miquel Arcàngel | 50 | 31/05/11 | 2n |
Sant Miquel Arcàngel | 50 | 01/06/11 | 1r |
Ferran Agulló | 21 | 09/06/11 | 2n |
L'Alzina | 25 | 26/09/11 | P5 |
2.- TALLER SENSIBILITZACIO AMBIENTAL EN UN PLA D’OCUPACIÓ
El fet que les aules de la Casa d’oficis estan ubicades al Centre d’Ocupació i Desenvolupament García Nieto ha provocat sinergies molt interessants.
Aprofitant la nostra formació mediambiental se’ns va demanar col·laborar en un Taller de Sensibilització i Conscienciació del Medi Ambient per a un grup de 20 persones pertanyents a un Pla d’ocupació de l’Ajuntament de Molins de Rei. La sessió va durar 1 hora i en ella van col·laborar 4 alumnes.
El tema proposat va ser els residus i la recollida selectiva, que vam treballar amb la activitat didàctica Tu on ho poses? adaptada per a adults.
3.- DIVULGACIÓ AMBIENTAL I NOVES TECNOLOGIES
Hem utilitzat també les noves tecnologies en diferents projectes de sensibilització ambiental:
3.1.- ELABORACIÓ BLOG DE LA CASA OFICIS
A l’adreça http://collserolapertothom.blogspot.com/ es troba el bloc de la Casa d’Oficis on hem anat penjant la informació més rellevant de les activitats que hem portat a terme així com alguns articles d’informació més tècnica dels coneixements apresos.
3.2.-LID-UP: SENSIBILITZACIÓ AMBIENTAL A LA FEINA
Amb la col·laboració del PQPI, hem rodat un Lid-up basat en la cançó I’ve got a feeling del grup Black Eyed Peas, que a més de fer un recorregut per tots els projectes que conviuen al centre Garcia Nieto vol introduir conceptes de bona praxis en el treball i actituds respectuoses en vers el medi ambient.
3.3.-VIDEOS I FOTOGRAFIES
Les fotografies i els videos de natura de plantes i animals utilitzades en els materials didàctics les hem fetes nosaltres mateixos.
4.- TREBALLS DE CAMP I DE RECERCA
L’ornitologia s’ha convertit en un dels nostres temes preferents de treball, gràcies al fet de tenir els aiguamolls tant a prop i a la col·laboració que ens ha prestat Sergi Sales, un ornitòleg de gran experiència i que ocasionalment treballa per l’ajuntament de Molins.
4.1.-CENS D’AUS LIMÍCOLES
Des del mes de maig al setembre, hem portat a terme un cens lineal, de freqüència setmanal, d’aproximadament 3 Km al llarg del riu Llobregat al seu pas per Molí. L’objectiu d’aquest cens ha estat observar la presència de 3 especies d’aus limícoles: Cames llargues, Corriol petit i Xivita i localitzar mitjançant fotos aèries els seus llocs de nidificació. Hem elaborat un dossier amb les dades de camp i les conclusions de l’estudi.
4.2.-CENS DORMIDOR DELS AIGUAMOLLS
Als Aiguamolls de Molins de Rei hi ha un dormidor d’Ardeids, principalment d’Esplugabous, però on ocasionalment i segons l’època de l’any apareixen també Martinets de nit, Martinets blancs, Gralles i Corbs marins entre d’altres.
L’objectiu del cens era obtenir dades del nombre d’individus i les diferents espècies que hi conviuen durant el nostre període de treball, d’abril a setembre. Igualment hem recollit en un dossier les dades i les conclusions del treball.
4.3.-ANELLAMENT CIENTÍFIC D’OCELLS
Complementant la informació teòrica rebuda hem assistit a diferents sessions d’anellament científic d’ocells, tutelats per Sergi Sales.
Les sessions han tingut lloc a Collserola-Can Balasch, als Aiguamolls de Molins de Rei i a La Palma de Cervellò. Aquestes sessions ens ha permès observar de molt a prop gran diversitat d’aus.
5.-ACTIVITATS DIDÀCTIQUES
Una de tasques més importants que hem desenvolupat és la capacitat de dissenyar activitats didàctiques sobre temes mediambientals. Així hem anat realitzant activitats basades ens els diferents temes treballats en les sessions teòriques. Temes com ara: estalvi energètic, energies renovables, residus, reutilització, aprofitament de materials, sostenibilitat. A continuació detallem alguns títols:
USES O ABUSES DE L’ENERGIA
ENERGIA SOLAR: JUGA AMB EL FUTUR
FORMEN MOLECULES
DECORACIÓ NADAL AMB RESIDUS
REUTILITZEM: MONEDER
BOSSA AMB PAPER DIARI
TU ON HO POSES?
PETJADA ECOLÒGICA
6.- MATERIAL AUXILIAR D’APRENENTATGE
Una part molt important i de gran valor educatiu i divulgatiu en els nostres itineraris ha estat la elaboració del material didàctic utilitzat. Especialment remarcable per la feina de documentació i edició que suposa són les Fitxes tècniques de Plantes i Ocells, més de 80 en total, plastificades i especialment pensades per portar en las sortides de camp.
FITXES PLANTES
FITXES D’OCELLS
CLAUS DICOTÒMIQUES D’ARBRES I ARBUSTOS
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada