MÒDULS



MÒDULS D'ANIMACIÓ SOCIOCULTURAL, SENSIBILITZACIÓ AMBIENTAL, TREBALLS FORESTALS I COMPENSATÒRIA

divendres, 16 de setembre del 2011

Collserola: 3Ecosistemes

Un dels projectes fonamentals de la Casa d'oficis és donar a conèixer el Parc de Collserola i nosaltres hem volgut contribuir-hi desenvolupant una sèrie d'activitats i un itinerari que hem anomenat ITINERARI DELS 3ECOSISTEMES.

Han completat l'itinerari més de 300 alumnes de Primària d'escoles de Molins de Rei: Alfons XIII, Sant Miquel Arcàngel i Castell Ciuró.  Junt amb els alumnes hem caminat per la muntanya, hem aprés a reconèixer les espècies vegetals representatives de cada ecosistema i sobre tot hem gaudit de la natura.

El nostre itinerari consisteix en apropar als nens/es a un bosc tan urbà com és el de Collserola, i veure la diversitat de bosc que hi ha, on en poc espai, relativament, es troben 3 ecosistemes totalment diferents. 
En aquest itinerari ens centrem més en la flora, en contraposició amb l’itinerari dels Aiguamolls, i ens endinsem en Collserola tot seguint el curs de la riera de Valvidrera.

Al nostre itinerari teníem varies activitats que els nens/es havien de fer per a conèixer una mica més el nostre bosc.
Per fer les activitats, dividim en tres zones el recorregut. La primera zona és la que comprén la entrada fins als horts, on nosaltres diem que es la nova porta de Collserola. La segona zona anava des de la nova porta de Collserola fins a l’esplanada on paràvem a esmorzar, on predomina el ecosistema de brolla amb pins. I l’última zona era des de l’esplanada fins al Salt d’aigua, la part més vistosa del recorregut on troben un ecosistema de ribera ben representat, passant per un alzinar típic del bos mediterrani.

Activitats

Alguna de les activitats que teníem previstes per fer en aquest itinerari són:

·   Adjudicar a cada nen el nom d’un arbre o arbust del recorregut. Als nens/es els hi posàvem uns adhesius perquè fossin coneixent la diversitat de flora que es troba a Collserola.
·  Descomposició de Residus. Consistia en que uns dels monitors/es anava tirant residus (de plàstic) pel camí, i els nens/es havien d’agafar-los. Finalment teníem una taula on posava els anys que trigava la natura en descompondre’l i al final fèiem la suma dels anys que trigava en desaparèixer tots els residus que havíem tirat.
·   Successió ecològica, que consistia en explicar als nens/es la diferència entre un bosc cremat i un bosc que mai s’ha cremat.
·    Identificació de fulles mitjançant clau dicotòmica. Amb l’ajuda de les claus dicotòmiques els nens/es podien esbrinar de quin arbre o arbust es tractaven les fulles que havíem agafat pel camí.


Per a fer les activitats comptem amb unes fitxes tècniques que hem elaborat nosaltres mateixos d'algunes de les espècies vegetals que es troben al bosc de Collserola.







1 comentari:

  1. Ha estat una molt bona experiència i encara no ha acabat, tenim itineraris programats aquest setembre i fins i tot els primers dies d'octubre.

    ResponElimina